Philips garanti, en resa i dårskapens tecken

Dela FFS!
  • 44
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    44
    Delningar

Jag har hamnat i en till synes oändlig loop med Philips support. Jag börjar allvarligt bli orolig för hur det är ställt med de anställda på företaget.

Detta har hänt:

Jag äger en jättefin Philips Tv, ni vet en sådan där med ledbelysning runt om som skiftar färg efter det som är på skärmen. Den inhandlades någon gång efter nyår 2017. På tvns  baksida står tillverkningsdatum 2016-12-20.

Den har gått sönder och det är 3 års garanti så jag borde få den lagad, jag får lätt panik när jag inser att jag inte kan hitta kvittot men blir genast lugn när jag läser följande på Philips hemsida:

Om du behöver service men har tappat bort inköpsbeviset eller om återförsäljaren är okänd för Philips (t.ex. en säljare på en auktionsplats online) anses garantiperioden ha startat tre månader efter tillverkningsdatumet som anges på produkten eller som kan härledas från serienumret. 

Jag blir väldigt lättad och tänker att det här var service det minsann.

Sen händer följande:

  1. Jag kontaktar Philips och beskriver mitt ärende, vad jag har gjort i felsökningsväg samt skickar med en bild på felet. Det står då på skärmen att jag kommer få ett bekräftelsemejl.
  2. Två dagar senare har inget bekräftelsemejl kommit så jag ringer upp, då svarar en kvinna som efter lång tid hittar mitt ärende, jag behöver skicka in en bild säger hon, det har jag gjort säger jag men lägger till att om hon ger mig en e-postadress så skickar jag den igen. Jag ber henne 3 ggr om e-postadress men jag får den inte utan hon ska skicka mig ett mejl som jag får svara på och skicka min bild. Vi lägger på och jag väntar 2 dagar på mejl.
  3. Jag ringer upp och frågar var mejlet tog vägen, dom säger att det är skickat men det spelar ingen roll för dom har hittat mitt foto. Dom ber om ett inköpsbevis, jag hänvisar till texten på deras hemsida som säger att man inte behöver ett om apparaten har ett tillverkningsdatum. Det har hon aldrig hört talas om. Hon ber mig skicka en länk, jag ber om en e-postadress (tror ni jag får en?). Nej hon ska skicka mig ett mejl jag får svara på.
  4. Efter en stund kommer ett mejl där hon klistrat in en länk till Philips garantivillkor,exakt samma länk som jag har den enda skillnaden är att hon inte ser vart det står. Hon ber mig skicka en skärmdump.
  5. Jag skickar en skärmdump, vid det här laget börjar jag bli lite lätt irriterad över hur extremt dålig koll dom har.
  6. Jag ringer upp, den här gången svarar en pojkvasker. Han säger att jag behöver ett köpbevis, jag säger att jag inte behöver det. Han börjar dra någon anekdot om jeans och garantier varpå jag avbryter honom och frågar om jag får läsa upp för honom det Philips själva skriver på sin hemsida under sektionen garantivillkor. Det får jag och jag läser upp texten ovan, det har aaaldrig hört talas om och säger lite näsvist att det spelar ingen roll för garantin gick ut 2018, nehe du lille vän sa jag ni har tre års garanti så det finns garanti kvar. Då har han tröttnat på mig (och jag på honom) och ger mig telefonnumret till serviceverkstaden, vad ska jag med det till frågar jag det är du som måste boka servicen. Det kunde han inte utan inköpsbevis hävdar han.
  7. Jag ringer verkstaden och drar min story, då säger en mycket sur kvinna till mig att jag behöver inköpsbevis, jag talar om för henne att jag inte behöver det. Hon blev då om möjligt mer sur än innan och samtalet avslutades.
  8. Jag ringer supporten igen och drar storyn, han som jag får prata med då kan inte se någon skärmdump. Jag ber honom att snälla söta rara kolla in Philips hemsida då det står där. Nej det tänker han inte göra för han har lärt sig att utan inköpsbevis kan man spotta kunderna i ansiktet. Det här samtalet slutade inte speciellt väl KLICK!
  9. Jag skickar ett mejl till Philips där jag frågar hur jag ska ta mig ur den här dåraktiga loopen.
  10. Som svar får jag att dom nu sett min skärmdump men det stämmer inte överens om vad dom ser på sin hemsida så om jag inte bevisar för dom att det står där kommer det inte att bli någon garanti. Problemet jag har är att länken jag har där texten står är exakt den länk dom skickar till mig med och talar om att det inte står där.

Jag kan faktiskt inte rå för att ALLA på Philips är totala läsokunniga imbeciller som inte kan tänka utanför ramen en endaste millimeter. Robotar som i sitt yrkesutövande är förbjudna att tänka en enda tanke själv. Det är fan tragiskt.

Jag har nu skickat dom två bilderna nedan till Philips i mitt desperata försök att bevisa för Philips vad dom faktiskt har skrivit på sin egen hemsida.

Uppdatering

2019-06-27 Philips har inte svarat på mitt mejl där jag försöker bevisa för dom vad som står på deras hemsida. Jag ringer och så fort jag säger mitt ärendenummer ber kvinnan mig vänta 5 minuter. När hon väl kommer tillbaka påstår hon att hennes system har brakat och hon inget kan göra. Hon ber mig återkomma i morgon. När jag frågar henne om hon har hört talas om texten som står på hemsidan svarar hon undvikande och beklagar ännu en gång att hennes system har brakat. Jag hör tydligt att hon ljuger. Hon låter falskt trevlig och säger att någon vid namn Sabina ska svara mig i morgon.

2019-06-29 Sabina lyser fortfarande med sin frånvaro. Igår skickade jag fyra brev till olika Philipskontor i Sverige, det går nämligen inte få tag på några andra uppgifter till någon annan på Philips än deras obefintliga kundtjänst. 

2019-07-01 Jag har legat lite lågt med Philips i helgen, tog en paus från dårskapen. Men idag svarade denna Sandra, surt på mitt inlägg på Philips Facebook. Hon försöker läxa upp mig med att jag inte mejlar länken hon vill ha utan gnäller där. Jag svarar henne att jag mejlat henne länken 17.44 26/6 samt ringt dom och frågat om dom fick länken 27/7. Ni vet då deras system låg nere och dom helt plötsligt inte kunde se något. Så nu kan dom inte se text på sin egen hemsida eller se mail längre. Jag har mailat länken igen likt en dåre gör jag samma sak om och om igen och förväntar nytt resultat.

2019-07-02 Nu bråkar vi vidare på Philips Facebook. Röd Philips, grön jag:

Hej igen,

Jag har inte hunnit svara på alla mail och meddelanden, beklagar.

Det stämmer inte överens med de riktlinjer och regler kring garanti som utvecklarna av Philips TV har tillhandasett vår komersiella avdelning med. Jag talade med dem och de säger att de får eskalera ärendet till utvecklarna för att visa dem denna länk och se hur vi ska gå vidare. Det smidigaste och snabbaste sättet för dig är dock att be din återförsäljare om det inköpsbevis de har skyldighet att tillhandase dig med.

Jag kommer att återkoppla till dig när jag har hört mer!

Och där skiljer sig våra åsikter. Jag anser att informationen på Philips hemsida är väldigt tydlig med att jag ska få min service.

Ni behandlar mig som om jag vore en galning som kräver något orimligt.

Saken är den att om inte informationen var så extremt tydlig på hemsidan så hade jag aldrig bråkat om det här.

Nu är saken så att Philips lovar i sina garantivillkor att Tv:ns produktionsdatum plus tre månader gäller om man inte har inköpsbevis. Då borde det rimligtvis inte vara så att man blir illa behandlad av kundtjänst om man påtalar detta.

Nu menar jag inte dig Sabina men du har en bunt riktigt otrevliga kollegor som med all tydlighet inte är förjusta i sitt jobb eller att hjälpa människor.

Och hela den här grejen med att jag har varit tvungen att först med skärmdumpar, som sedan inte gills som bevisning, och sedan med länkar som också har ifrågasatts, varit tvungen att bevisa för Philips vad som står på Philips hemsida är helt absurt.

Vänligen

 

 

Please follow and like us:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *